Japanners enthousiast over Piramide-methode bij SKH-kindercentrum ’t Groene eiland
Vanuit het Japanese Cultural Exchange Centre for Education bezochten managers en pedagogisch medewerkers op 8 november het SKH-kindercentrum ’t Groene eiland in Hoofddorp. Experts van SKH deelden enthousiast hun kennis en kunde.
In Japan verblijven veel kinderen zo’n 8 uur per dag in de kinderopvang. Met methodisch werken is alleen nog weinig ervaring. De nieuwsgierigheid naar de Nederlandse Piramide-methode is dan ook groot. Bij SKH zijn zij aan het juiste adres. Dit grootste expertisecentrum in kinderopvang en voorschoolse educatie van Haarlemmermeer gebruikt Piramide in al haar peuteropvang en kinderdagverblijven, zo’n 30 locaties.
Op ’t Groene eiland in Hoofddorp-Floriande wachtte een warme ontvangst. Na vriendelijke buigingen als begroeting gaven Manon Robben-Boelé en Sabine Visbeen een interactieve Piramide-training. De Japanse tolk Emiko vertaalde de uitgangspunten en vele vragen. Via filmpjes, materialen en gebaren werd kennis ook visueel overgedragen.
Bij de rondleiding keken de cursisten hun ogen uit. Al die leer- en ontwikkelingsmaterialen, speelruimten, themahoeken en de liefdevolle kindbenadering in de Baby-Sensi®-groep. Aan de kinderen op de groene buitenspeelplaats ging het helemaal voorbij. Zij gingen zo op in hun spel. Hoogtepunt was de Peuteracademy voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Zij waren net in het Piramide-project Kunst bezig met het mengen van kleuren. 'Heel bijzonder', vonden de bezoekers.
‘Onze pedagogisch medewerkers weten voor- én achterstanden op alle ontwikkelingsgebieden te signaleren en hier adequaat op in te spelen’, vertelt Manon Robben-Boelé, SKH-manager voorschoolse educatie & zorg en Piramide-trainer. ‘Wij bieden kinderen een ‘rijke’ speelleeromgeving in een gestructureerde ruimte en voorspelbaar dagritme. Daarnaast zijn er dagelijks ontwikkelingsactiviteiten in kleine groepjes van 4 á 5 kinderen’. Sabine Visbeen, coördinator en tutor, licht toe: ‘En kinderen met een indicatie “voorschoolse educatie” krijgen extra ondersteuning van een tutor. Vooral in taal, maar ook motoriek, sociaal-emotioneel, waarnemen of rekenen’.
Na de lunch reisde het gezelschap door naar collega-organisatie Kindervilla Wereld in Noordwijk. Om de dag daarop terug te vliegen naar Tokyo met een koffer vol kennis en opgesnoven cultuur inclusief een bezoek aan het Rijksmuseum en Anne Frankhuis.
Het is niet toegestaan onderstaande foto's over te nemen of te plaatsen zonder voorafgaande toestemming van SKH.
Wagnerlaan 59
2151 GV Nieuw-Vennep
023 567 20 20
Gefeliciteerd! Bekijk hier wat wij straks voor je kunnen betekenen.